VAST
Virtual Airspace and Tower
Programm / Ausschreibung | TAKE OFF, TAKE OFF, TAKEOFF 12. Ausschreibung 2015 | Status | abgeschlossen |
---|---|---|---|
Projektstart | 01.09.2016 | Projektende | 31.08.2019 |
Zeitraum | 2016 - 2019 | Projektlaufzeit | 36 Monate |
Keywords | Flugsicherheit, Fluglotse, Situation Awareness, Visualisierung, 4D Trajektorien |
Projektbeschreibung
Die Flugverkehrskontrolle ist ein komplexer, sicherheitskritischer Arbeitsbereich, in dem FluglotsInnen
seit Jahrzenten mit gleicher Technologie arbeiten, welche den Luftraum abstrahiert und zweidimensional
visualisiert. FluglotsInnen sind gezwungen die Situationsübersicht durch geistige
Extraktion der dritten Dimension (Flughöhe) zu erlangen und zu behalten: eine sehr hohe kognitive
Belastung der FluglotsInnen. VAST untersucht, wie mithilfe modernster Visual Computing
Technologien und Konzepten der Flugverkehr im virtuellen Raum so abgebildet werden kann, dass die
Situationsübersicht besser und einfacher zu erlangen ist. VAST überprüft auch, ob Effizienz (schnellere
Entscheidungsfindung) und Sicherheit (Konflikterkennung) durch VAST positiv beeinflusst wird.
Abstract
Air Traffic Control is a complex, safety-critical business and the market contains little innovation. Air Traffic Control Officers (ATCOs) have been working for decades with mainly
unchanged technology that uses an abstract, two-dimensional visualisation of airspace (Graphical User Interfaces of the RADAR). ATCOs have to gain their situational awareness by
a mental extraction of the third dimension; i.e. the flight levels are only indicated with text. Even worse, the interpolation of aircraft positions are being updated only every 1-4 seconds. In
summary, this task is produces a very high cognitive workload and is challenging.
The project VAST – Virtual Airspace and Tower is concerned with the question how state-of-the-art visual computing technologies and visualisation concepts can help projecting the air traffic into a virtual space in such a way that air traffic controllers are able to gain situational awareness more easily and with better quality than with present technology. The aim is also to verify, if VAST can increase efficiency (faster decision-making) and safety (conflict detection). Furthermore, VAST provides the required technologies on the way of the Single European Sky ATM Research (SESAR) to 4D trajectories – a technological challenge within European aviation. In this way VAST supports the Austrian aviation industry with a sustainable,
competitive advantage by being prepared for area-wide deployment of SESAR technology.